Yara Air1 AdBlue oppfyller alle krav etter ISO 22241 og Euro- 5 og 6 normene. Unik og praktisk 5-liters dunk med to håndtak for lettere håndtering. Både 5- og 10 liters er utstyrt med påfyllingstut for lett og sikker påfylling. Oppbevar dunken godt lukket.
AdBlue omdanner skadelig NOx fra dieseleksosen til harmløst nitrogen og damp og reduserer derfor betraktelig utslippene av nitrogenoksider (NOx), som er en stor kilde til atomosfærisk forurensning og fører til smog i byområder. I følge undersøkelser utført av Verdens Helseorganisasjon, er det påvist at NOx-utslipp forverrer astma.
Siden 2005 har lovgivning om dieselkjøretøy i EU krevd en drastisk reduksjon av NOx-utslipp. Produsenter av kjøretøy, først og fremst trailere, måtte tenke gjennom eksossystemene på kjøretøyene sine på nytt. Flere og flere dieselbiler, traktorer og andre kjøretøy som ikke brukes på vei, er nå utstyrt med SCR-systemet i eksosen.
AdBlue er svært enkelt å bruke og harmløst. Det er ikke et drivstoff eller et tilsetningsstoff til drivstoff, men en urealøsning med høy renhet, som fylles på en egen AdBlue-tank på kjøretøyet. En dashbordindikator viser når den må fylles på. AdBlue er ikke farlig siden det er ikke-brennbart og ikke-eksplosivt. Det er klassifisert som en transportabel væske med minimal risiko. Hvis du søler AdBlue på hendene, er det bare å skylle dem grundig med vann.